Les meues filles són
molt curioses i preguntoses. Com totes les criatures, necessiten saber de tot
allò que les envolta. Perquès arràn de tot i especialment de tot allò que fem
els adults. La menuda des que tenia dos anys, quan eixiem de diumenge i arribavem
a un poble, sempre em demanava:
- A quin poble estem? - Aquí
parlen en valencià?
Sa germana, quan
començava a saber llegir li agradava comprovar que posaven els grans rètols de
les ciutats i carreteres. En adonar-se que la majoria eren en castellà em
preguntava:
- Perquè els lletrers no
estàn escrits en valencià?
Quan li parlava del meu
treball o dels meus amics, una de les primeres coses sobre les que m’interrogava
era sobre la llengua de les persones. També s’adonava que sovint els habitants
d’aquestes contrades ens passem al castellà per adreçar-nos a altres, i que els
altres mai rarament no ho fan. La meua major acostuma ara a fer reflexions
diguem-ne sociolingüístiques. Fa poc em deia:
- Perquè hi ha gent que no parla en valencià?
- Tu jugaves en
valencià?
Els pares estem sotmesos
a quotidians interrogatoris infantils, a molts del quals resulta difícil donar
una resposta addient. Quan les dic que la nostra llengua va estar prohibida durant
moltíssim temps queden bocabadades. No entenen qui va ser capaç d’arribar a
aquest extrem. En dir-les que a Crevillent denans, no fa molt, tots parlaven en
valencià, no s’ho creuen, les sembla un romanç de vells. S’astoren en veure que
molts dels seus familiars valencianoparlants del poble es dirigeixen als seus
cosinets en castellà. Aquest joc il·lògic dels grans les desconcerta, les
sembla una bogeria adulta. La darrera consideració que m'ha fet la que ja comença a saber de geografia, ha estat:
- Pare saps què? Jo crec
que si vivim a València, tots deuriem de parlar en valencià. Què en penses?
Quina resposta puc
donar-li segons aquest elementari plantlejament. Qué sí, que és així, però tanmateix
hem de respectar que cadascú face el que vulga, etc, etc. En el fons ja sabem
que l’anòmala situació de la nostra llengua no te res a veure amb la llibertat
i elecció lingüística personal, sinò en un procés d’aculturament perfectament
planificat.
Com vaig a explicar-les
una cosa tan elaborada i retorcuda? No em prendrien seriosament, creients com són
de la bona conducta moral i les virtuts dels adults.
Ningú els ha dit què és la diglòssia, ni els ha dit que han de practicar-la, però som a l'any 2016 i els xiquets seguixen imitant els adults.
ResponElimina